Kerk Grijpskerk

Deze kerk is vermoedelijk rond het jaar 1500 gesticht door Nicolaas Grijp. In 1582, in de strijd van de Tachtigjarige Oorlog werd het kerkje verwoest door plunderende benden. Tussen 1607 en 1614 werd de kerk op dezelfde plek weer opgebouwd onder leiding van de jonker Everhardt van Asschendorp, zoals blijkt uit de gevelsteen boven de westingang. Op de toren prijkt een gouden vleugelloze griffioen of grijpvogel als windvaan. Het kerkhof om de kerk was oorspronkelijk omgeven door een gracht. Omdat er rond 1845 een straatweg (meer een grindweg) naar Friesland door het dorp aangelegd werd, moest de gracht gedempt worden.

Agenda

In veel van de SOGK-kerken worden met regelmaat activiteiten georganiseerd. In de agenda vindt u hiervan een overzicht.

Bekijk agenda